מימוש תמ"א 38

 

בניינים בבנייה
FacebookTwitter

דף הבית >> רעידות אדמה >> חיזוי רעידות אדמה
 
חיזוי רעידת אדמה, אפילו בהתראה של דקות ספורות, עשוי להקטין במידה רבה את הנזקים בנפש שגורמת רעידת אדמה. הקטנת הנזקים ברכוש, וגם הקטנת הנזקים בנפש, מושגת באמצעות בנייה המביאה בחשבון את קיומן של רעידות אדמה. לאדם יש ידיעה ברורה על אזורים מועדים לפורענות, אך טרם נמצאה שיטה לחיזוי רעידת אדמה בהתרעה של שעות, אך קיים מכשיר ביתי לחיזוי בהתרעה של עד דקה על ידי גילוי גל P שמגיע לפני גל S ההרסני [1]. מפעם לפעם מגיעים דיווחים על מדען שגילה דרך לחזות רעידות אדמה בהתראה ארוכת טווח, אך דיווחים אלו מתבררים כמוקדמים.
מאז ומתמיד חיזוי רעידות אדמה נחשב לנושא בעייתי של מדע הטקטוניקה. יש מדענים בתחום הטוענים אף כי הדבר בלתי אפשרי.
ב-16 באפריל 2004 הודיע צוות בראשות ולדימיר קייליס-בורוק, גיאופיזיקאי מאוניברסיטת לוס אנג'לס בקליפורניה, כי פיתח אלגוריתם שמאפשר לנבא רעידות אדמה בדיוק של חודשים. לטענתו הצליח לחזות רעידות אדמה קודמות. בהזדמנות זו הוא הזהיר כי רעידת אדמה חזקה תתרחש בדרום קליפורניה עד ה-5 בספטמבר 2004. התחזית מתבססת על נתונים שנאספו באזור במשך 18 שנים. קייליס-בורוק הבהיר כי שיטתו לנבא רעידות אדמה גדולות מבוססת על בסיס מעקב אחר רעשי אדמה בסדר גודל קטן ודפוסים היסטוריים במקומות מועדים לפורענות של רעידות אדמה, שיהוו אינדיקציה לרעשי אדמה קטלניים יותר. רעידת האדמה הקרובה ביותר לתחזית זו שהייתה בקליפורניה היא הרעידה שהייתה ב-28 בספטמבר 2004 בפרקפילד בעוצמה 6.0 בסולם ריכטר, כך שהתחזית אינה מדויקת.
אם אכן נתגלתה דרך לחיזוי רעשים זהו מפנה גדול. בשיטות קודמות ניתן היה על בסיס סטטיסטיקה לחזות את הרעידות ברמת דיוק של שנים, בעוד שבשיטה המדוברת החיזוי הוא ברמת דיוק של חודשים. למותר לציין שטענות אלו עדיין צריכות הוכחה.
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 הוסף למועדפים       הפוך לדף הבית        מפת האתר
לייבסיטי - בניית אתרים